Thursday, October 22, 2009

KELEBIHAN AYAT KURSI....


Dari Anas b Malik r.a berkata,"Rasulullah SAW bersabda : apabila seseorang dari Umatku membaca ayat kursi 12 kali,kemudian dia berwuduk & mengerjakan solat subuh ,nescaya Allah akan menjaganya dari kejahatan syaitan & darjatnya sama dengan orang yg membaca seluruh al-Quran sebanyak 3 kali,pada Hari Kiamat dia akan diberi Mahkota dari cahaya yg mnyinari semua penghuni dunia."


berkata Anas b Malik r.a," ya Rasulullah,apakah hendak di baca setiap hari?"

Sabda Rasulullah SAW ,"tidak,cukuplah membacanya pada hari Jumaat."

Umat³ dahulu hanya sket sahaja yg mmpercayai Rasul³ mereka & itupon apabila mereka melihat mukjizat secara langsung.

kita sebagai umat Islam tidak bleh ragu³ tentang apa yg d terangkan oleh Allah & Rasul. janganlah kita ragu³ tentang al-Quran ,Hadis & Sunnah Rasul kita.

janganlah kita menjadi seperti umat yg terdahulu yg mna mereka itu lebih suka banyak bertanya & hendak melihat bukti³ terlebih dahulu sebelum mereka beriman..

setiap satu yg d anjurkan oleh Rasulullah SAW kepada kita adalah utk kebaikan kita sendiri. Rasulullah SAW menyuruh kita mengamalkan membaca ayat Kursi. kehebatan ayat ini telah d terangkan dlm byk hadis. kehebatan ayat kursi ini adalah utk kita juga,yakni utk menangkis gangguan syaitan & kuncu³nya d samping kita d beri pahala..

Begitu juga dgn surah al-Falaq,surah Yaasin & byk lagi ayat³ al-Quran yg mmpunyai keistimewaannya.

setiap isi al-Quran itu mempunyai kelebihan yg tersendiri. oleh itu kita Umat Islam ,janganlah ada sedikit pon keraguan tentang ayat³ al-Quran,Hadis Nabi & Sunnah Baginda SAW.keraguan & was³ itu datangnya dari syaitan....

0 comments: